• صفحه نخست
  • اخبار
  • جامعه
  • رئیس اداره حوادث وزارت بهداشت: جاده کاشمر به شادمهر برازنده نخستین شهر ایمن خاورمیانه نیست /  بیش از 90 درصد کشته شدگان حوادث مربوط به موتورسواران است

رئیس اداره حوادث وزارت بهداشت: جاده کاشمر به شادمهر برازنده نخستین شهر ایمن خاورمیانه نیست /  بیش از 90 درصد کشته شدگان حوادث مربوط به موتورسواران است

رئیس اداره حوادث وزارت بهداشت:  جاده کاشمر به شادمهر برازنده نخستین شهر ایمن خاورمیانه نیست /  بیش از 90 درصد کشته شدگان حوادث مربوط به موتورسواران است

 

رئیس اداره حوادث و معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت با اشاره به این که بیش از 90 درصد کشته شدگان حوادث مربوط به استفاده کنندگان از موتورسیکلت است، وضعیت فعلی و دو طرفه جاده کاشمر به شادمهر را برازنده نخستین شهر ایمن خاورمیانه ندانست.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کاشمر24 علیرضا مغیثی در جلسه کمیته جامعه ایمن کاشمر که با حضور رئیس، دبیر و اعضای این کمیته در سالن کنفرانس فرمانداری کاشمر اظهار داشت: جاده مشهد به کاشمر که عمده مسیر به صورت بزرگراه و یا اتوبان است و در ادامه جاده تبدیل به یک جاده روستایی می شود واقعا برازنده کاشمر نیست.

وی با تأکید بر این که اتصال جاده کاشمر به سه راهی شادمهر به هیچ عنوان در خور اتصال به جاده اصلی نیست افزود: متأسفانه در کنار حوادث ناگوار و دلخراشی که در این مسیر اتفاق می افتد سال گذشته شاهد مرگ جوانترین پزشک متخصص جراح مغز و اعصاب بودیم؛ بنابر این تأثیر بروز چنین حوادثی در منطقه باقی خواهد ماند.

رئیس اداره حوادث و معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت با اشاره به این که خطای انسانی عامل 80 درصد حوادث در کشور است یادآور شد: آیا واقعا مجازات یک تخطی از قانون با انجام یک سرعت غیرمجاز و یا انحراف به چپ مرگ است؟ قطعا فردی که یک سرعت غیر مجاز و یا سبقت غیر مجاز انجام می دهد سزاورش مرگ نیست به همین جهت باید ضمن فراهم کردن زیرساخت های جاده ای نسبت به توانمندسازی رانندگان نیز اقدام کنیم.

وی با بیان این که 27 درصد جمعیت کشور بالغ بر 22 میلیون نفر در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر ساکن هستند خاطر نشان کرد: برابر آمار موجود 40 درصد کشته شدگان حوادث رانندگی و ترافیکی در کشور مربوط به ساکنین روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر است.

مغیثی با انتقاد از بی عدالتی نسبت به افراد ضعیف و روستائیان که در بحث حوادث گریبانگیر آنان شده است افزود: این که 27 درصد جمعیت کشور در بحث مرگ و میر ناشی از حوادث سهم 40 درصدی داشته باشند مایه تأسف است؛ لذا باید این موضوع در کاشمر مد نظر قرار گیرد و با اولویت قرار دادن جمعیت روستایی در زمینه کاهش این آمار طرح ها و برنامه هایی اجرا شود.

وی در ادامه از امضای تفاهم نامه دوجانبه بین اداره کل ارتقای ایمنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده با معاون وزیر بهداشت برای ارتقای ایمنی روستائیان در 6 استان کشور خبر داد و گفت: خراسان رضوی نیز یکی از این استان هاست که این طرح توسعه یافته دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت و بهداشت در اولین فاز اجرایی می شود.

رئیس اداره حوادث وزارت بهداشت با اشاره به این که در روستاها نوجوانان بدون هیچ گونه آموزشی موتور و ماشین سوار می شوند و با آموزش تجربی که فرا گرفتند وارد جاده ها و بزرگراه ها می شوند تصریح کرد: این چرخه اشتباه باید در یک نقطه قطع شود و در این راستا باید در کنار نظارت پلیس، بزرگتر ها هم به کمک بیایند تا بتوانیم آمار 40 درصدی حوادث این حوزه را کاهش دهیم.

وی با تأکید بر این که دولت به سازمان بهداشت جهانی تعهد داده که تا سال 2025 میلادی زمینه را برای کاهش 20 درصدی حوادث ترافیکی فراهم کند اظهار داشت: قطعا دستیابی به این کاهش قابل دسترسی است؛ بنابر این برای کاهش مستمر و پایدار تنها آگاهی و اطلاع رسانی کافی نیست بلکه باید زیرساخت ها نیز اصلاح و ارتقا یابد.

مغیثی با اشاره به مطالعه انجام شده در نقاط مختلف کشور در خصوص استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران ابراز داشت: بیش از 97 درصد موتورسواران از این که استفاده کلاه ایمنی باعث کاهش مرگ و میر و صدمات جدی می شود اطلاع دارند و علیرغم این که 42 درصد شرکت کنندگان در این مطالعه دارای کلاه ایمنی بودند اما تنها 13 درصد آنها از کلاه ایمنی استفاده می کنند.

وی با اشاره به شهرت کاشمر در بحث تعداد موتورسیکلت یادآور شد: با توجه به این که کاشمر حدود یک هشتصد صدم جمعیت کشور را دارد اما با داشتن 70 هزار موتورسیکلت، یکصدم جمعیت در این شهر موتورسیکلت وجود دارد.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت با بیان این که شخصا گزارشی از وضعیت تعداد موتورسواران در کاشمر به همراه تصویری از مانور کلاه ایمنی در این شهرستان به سازمان بهداشت جهانی در راستای روند ایمنی موتورسواران ارائه و در کتابی با عنوان " کلاه ایمنی برای سیاست گذاران" به چاپ رسیده است افزود: کاشمر به عنوان نخستین شهر ایمن در خاورمیانه که در سال 86 به عضویت جوامع بین المللی جامعه ایمن در آمده است در ابتدا اقدامات خوبی با اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در زمینه فرهنگ استفاده از آن برداشت اما در ادامه این فعالیت ها رها شد.

وی با ابراز تأسف از این که فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی در بین استفاده کنندگان از موتورسیکلت نهادینه نشده است خاطر نشان کرد: بر اساس آمار ارائه شده بیش از 90 درصد کشته شدگان حوادث، موتورسیکلت سواران هستند؛ در این راستا ضروری است با نظارت، ایجاد تغییر نگرش و تغییر عملکرد در موتورسواران زمینه را برای کاهش آمار کشته شدگان حوادث ناشی از تصادفات موتورسیکلت را به صفر برسانیم.

مغیثی با بیان این که کاشمر اولین شهر جامعه ایمن نه تنها در ایران، بلکه در منطقه شرق مدیترانه و شمال آفریقاست که با رعایت استانداردها در سال 86 با عضویت در شبکه جهانی جوامع ایمن در ردیف کشورهای پیشرفته دنیا قرار گرفته است ادامه داد: در شرایطی که این شهرستان استانداردها را به سمت ایمنی و جامعه ایمن هدایت کرد و یا تأیید کارشناسان سازمان جهانی بهداشت موفق به دریافت گواهینامه شد، متأسفانه مشارکت مردم در برنامه ها کم است به طوری که خودشان را در تصمیم گیری ها دخیل نمی دانند و در ایمنی خودشان مشارکت نمی کنند.

رئیس اداره حوادث و معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت با تأکید بر اتمام دوره پنج ساله عضویت کاشمر در جوامع بین المللی جامعه ایمن، خللی در جایگاه این شهرستان ایجاد نکرده است اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با ارائه مستندات از برنامه ها و فعالیت های انجام شده این شهرستان که کنفرانس منطقه ای که قرار است اسفندماه سال جاری به میزبانی مشهد برگزار شود تأییدیه تمدید کاشمر را اخذ کنیم. .

نقل مطالب تنها با ذکر منبع بلامانع است.
©2016 Kashmar 24 News Agency. All Rights Reserved